U.S. embassy memos flatly contradict Arabic satellite channel’s insistence that it is editorially independent despite being heavily subsidised by Gulf state Qatar is using the Arabic news channel al-Jazeera as a bargaining chip in foreign policy negotiations by adapting its coverage to suit other foreign leaders and offering to cease critical transmissions in exchange for major concessions, U.S. embassy cables released by WikiLeaks claim.

The memos flatly contradict al-Jazeera’s insistence that it is editorially independent despite being heavily subsidised by the Gulf state.

They will also be intensely embarrassing to Qatar, which last week controversially won the right to host the 2022 World Cup after presenting itself as the most open and modern Middle Eastern state.

In the past, the emir of Qatar has publicly refused US requests to use his influence to temper al-Jazeera’s reporting.

But a cable written in November 2009 predicted that the station could be used “as a bargaining tool to repair relationships with other countries, particularly those soured by al-Jazeera’s broadcasts, including the United States” over the next three years.

Doha-based al-Jazeera was launched in 1996 and has become the most watched satellite television station in the Middle East. It has been seen by many as relatively free and open in its coverage of the region, but government control over its reporting appears to US diplomats to be so direct that they said the channel’s output had become “part of our bilateral discussions -- as it has been to favourable effect between Qatar and Saudi Arabia, Jordan, Syria and other countries”.

In February, the U.S. embassy reported to Washington how “relations [between Qatar and Saudi Arabia] are generally improving after Qatar toned down criticism of the Saudi royal family on al-Jazeera”. In June 2009, the US embassy concluded that the channel “has proved itself a useful tool for the station’s political masters”.

However, US allegations of manipulation of al-Jazeera’s content for political ends appear to contradict the Qatari stance of supporting a free press.

“The Qatari government claims to champion press freedom elsewhere, but generally does not tolerate it at home,” the U.S. embassy said after the French director of the Doha Centre for Media Freedom resigned in June 2009, citing restrictions on the centre’s freedom to operate.

In a clear example of the regional news channel being exploited for political ends, the Doha embassy claimed Qatar’s prime minister, Sheikh Hamad bin Jassim al-Thani (HBJ), told the US senator John Kerry that he had proposed a bargain with the Egyptian president, Hosni Mubarak, which involved stopping broadcasts in Egypt in exchange for a change in Cairo’s position on Israel-Palestinian negotiations.

“HBJ had told Mubarak ‘we would stop al-Jazeera for a year’ if he agreed in that span of time to deliver a lasting settlement for the Palestinians,” according to a confidential cable from the US embassy in Doha in February. “Mubarak said nothing in response, according to HBJ.” The US has benefited, too. “Anecdotal evidence suggests, and former al-Jazeera board members have affirmed, that the United States has been portrayed more positively since the advent of the Obama administration,” a cable in November 2009 said. “We expect that trend to continue and to further develop as U.S.-Qatari relations improve.” In 2001 the emir, Hamad bin Khalifa al-Thani, refused a U.S. request to stop al-Jazeera giving so much airtime to Osama bin Laden and other anti-American figures, saying: “Parliamentary life requires you to have a free and credible media, and that is what we are trying to do.

“Al-Jazeera is one of the most widely watched [television stations] in the Arab world because of its editorial independence.” The Gulf state has frequently held up al-Jazeera as evidence of its relative openness.

The embassy of Qatar in London declined to comment on the story on Sunday night. Attempts to reach al-Jazeera for comment failed.

More In: International | News